Tänder

Jag har varit relativt dålig på att ta hand om mina tänder under åren. Upptäckte för ca en vecka sedan att jag har fått karies på ett par tänder nu. Det har inte gått så långt till att jag har problem pga det eller att jag fått hål, men det är en bit på vägen. Största problemet är väl att det inte ser så trevligt ut - inte för att det syns om man inte kollar noga från rätt vinkel. Har heller inte råd att gå till tandläkaren för att ta hand om det i dagsläget.
 
Det positiva är väl att jag nu tar väldigt mycket bättre hand om mina tänder och att jag till och med dricker i huvudsak vatten under dagarna - avskyr vatten, det är vidrigt, så jag dricker det i vanliga fall bara om jag inte har något annat val och verkligen, verkligen måste. Men nu har jag enbart druckit vatten de senaste dagarna, förutom mjölk till maten, eftersom det är bättre för munhygienen än läsk eller saft. Har inte småätit lika mycket heller.
 
Så försöker nu ta hand om mina tänder för att förhindra att det blir värre. Och sedan kan jag gå till tandläkaren när jag faktiskt har råd med det, för så länge jag inte får några hål eller får ont så kan det vänta. Inte för att jag vill gå till tandläkaren, för det vill jag inte - jag gillar inte att gå till tandläkaren, vilket är en anledning till att jag inte har gjort det sedan jag fyllde 20 - men måste jag så måste jag.
 
Ju bättre jag tar hand om mina tänder nu, desto längre kan jag dra ut på det iaf - vore inte trevligt om jag fick lov att gå dit pga att det blev akut. Genom detta kan förhoppningsvis mitt tandkött börja må bättre med tiden också.
 
Så allt har väl sina positiva sidor, antar jag. Nu gäller det bara att jag faktiskt håller vid det här framöver också!
 
**Allan Émile**

Comments

Comment entry here:

Name:
Remember me?

E-mail: (Not published)

URL/Blog-address:

Comment:

Trackback
RSS 2.0